Blog

Regały do archiwum - zasady urządzania lokalu archiwum zakładowego

Państwowe przedsiębiorstwa, jednostki budżetowe oraz firmy prywatne wytwarzające dokumenty archiwalne, są zobowiązane do zorganizowania archiwum zakładowego. Jeżeli generują one wyłącznie dokumenty archiwalne, w zupełności wystarczająca będzie składnika akt. Oba miejsca powinny skutecznie zabezpieczać przechowywaną dokumentację przed uszkodzeniem, zniszczeniem oraz kradzieżą. Jak zaaranżować tego typu przestrzeń? Na pewno pomogą w tym odpowiednio dobrane regały do archiwum.

Regały do archiwum

Usytuowanie lokalu archiwalnego

Archiwum powinno znajdować się na parterze lub piętrze budynku, na terenie nie zalewowym. W wyjątkowych okolicznościach można je zaaranżować w piwnicy, pod warunkiem, że jest ona sucha, posiada wentylację i nie znajdują się w niej rury wodno – kanalizacyjne oraz grzewcze. Lokal archiwum powinien być suchy, mieć dobrą wentylację i gwarantować stosowną temperaturę oraz wilgotność przez cały rok. Winien on również zapewniać możliwość stałego dostępu do całości przechowywanej dokumentacji bez konieczności przestawiania części dokumentacji, w celu dotarcia do innej.

Niezbędne zabezpieczenia

  • sprzęt przeciwpożarowy (między innymi gaśnice),
  • alarm przeciwpożarowy,
  • ogniotrwałe i antywłamaniowe drzwi,
  • ogniotrwałe worki do ewakuacji dokumentacji,
  • alarm przeciwwłamaniowy lub całodobowy monitoring,
  • okna zabezpieczone kratami lub szybami antywłamaniowymi.

Wyposażenie

  • regały do archiwum – stacjonarne lub przesuwne. Należy ustawić je prostopadle do okien, w odległości około 80 centymetrów od siebie (bogaty ich asortyment znaleźć można na stronie: http://www.log-system.pl/ ),
  • zamykana szafa do przechowywania materiałów ewidencyjnych zasobu archiwum,
  • oświetlenie osłonięte kloszami i rozmieszczone w przejściach pomiędzy regałami,
  • termometr oraz higrometr kontrolujące temperaturę oraz wilgotność (wyniki powinny być rejestrowane każdego dnia w książce kontrolnej),
  • drabinka lub schodki umożliwiające swobodny dostęp do najwyższych półek,
  • osobne pomieszczenie przeznaczone dla archiwisty, gdzie znajdzie się przestrzeń do przeglądania akt.